گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد
شرح زندگانی بانیان سرشناس مدارس اولیه و مدارس بعدی مغان (2)/ سید محمد ابراهیمی

شرح زندگانی بانیان سرشناس مدارس اولیه و مدارس بعدی مغان (2)/ سید محمد ابراهیمی

یازار : گئرمي‌لي

+0 به یه ن
گرمی نیوز:

در قسمت ابتدایی معرفی مشاهیر شهرستان مغان (گرمی)، كه با تاریخچه آموزش و پرورش شهرستان مرتبط است،
شرح زندگی پیشگامان تحول در آموزش و پرورش منطقه مغان آورده شد. در قسمت قبلی به معرفی افرادی چون میرزا ابوالحسن رضوانی ،مرحوم میرزا بابا رضوانی، مرحوم حاج میرمنصور منصوری و مرحوم میرزا جواد اوجارودی پرداخته شد. در قسمت دوم این نوشته " زندگانی بانیان سرشناس مدارس اولیه و مدارس بعدی مغان" در دو بخش ارائه می‌شود. در پست قبلی به معرفی "سلطان عیسی خان"، "سلطان ماكویی" و "مرحوم میربهمن موسوی" پرداخته شد. در بخش دوم به معرفی شخصیت‌هایی چون "مرحوم سید آلیشان ابراهیمی"، "مرحوم میرزا محمود اجارودی" و "روسای طوایف منطقه مغان" پرداخته می‌شود.
طبق تقسیم بندی انجام شده توسط گرمی نیوز و با كسب اجازه از نویسنده محترم مطالب جناب سید محمد ابراهیمی،  در قسمت‌های بعدی به معرفی تنی چند از مسولین، مدیران و معلمان نامی منطقه مغان پرداخته خواهد شد.



مرحوم سید آلیشان ابراهیمی : مرحوم سید آلیشان فرزند میرابراهیم به سال1241هجری شمسی در روستای قوزلو دیده به جهان گشوده است. ایشان ازریش سفیدان و كدخداهای مهم منطقه در دهه های آخر قرن گذشته بوده كه با همكاری دیگر افراد آگاه و روشنفكر روستای قوزلو ازجمله مرحوم سید خان احمد طالبی در روستای قوزلو به تاسیس مدرسه اقدام نموده است. درآنزمان روستای قوزلو بخاطر اسكان چندین روحانی باسواد در آن، از روستاهای مهم منطقه بشمارمی رفته و ایشان هم جهت تدریس درمدرسه قوزلو از روحانیانی چون میرزابابا رضوانی، میرزاعبدالله فلسفی و میرزامحمدباقررضوانی دعوت بعمل آورده اند. تااینكه مدرسه قوزلو به یكی ازمدارس مهم منطقه تبدیل شده كه علاوه بر این روستا بسیاری از جوانان و نوجوانان روستاهای اطراف هم جهت تحصیل علم و دانش ازاین مدرسه استفاده نموده اند. مرحوم سید آلیشان در سال1315 هجری شمسی چشم از جهان فروبسته و در قبرستان روستای قوزلو به خاك سپرده شده است.


  مرحوم میرزا محمود اوجارودی : میرزامحمود اوجارودی فرزند میرزا احمد در سال1298هجری شمسی در محله قاراباغلار شهرتبریز در یك خانواده مذهبی و هنردوست چشم به جهان گشوده است. پدرایشان بخاطر كار تجارت به منطقه مغان رفت وآمد داشته تا اینكه سرانجام در روستای پرچین در منطقه موران ساكن شده است. مرحوم میرزامحمود هم كه در دوران كودكی در مكتب خانه ها و مدارس شهرتبریز به كسب علم ودانش مشغول بوده بعد ازسكونت در روستای پرچین بخاطرعلاقه به علم ودانش اقدام به تاسیس مدرسه در چندین روستای منطقه موران نموده و خود نیز به تدریس در آنها مشغول شده است. ایشان پس از56 سال عمرمفید كه اغلب درخدمت تعلیم وتربیت بوده به سال 1354هجری شمسی به دیارحق شتافته است.


 روسای طوایف منطقه مغان : از دیگر بانیان مدارس منطقه بخصوص بعد از دوره حكومت رضاخان، روسای طوایف منطقه بوده اند. تاسیس مدرسه دولتی شهرگئرمی مغان با همكاری روسای طوایف چم گئرمی، جامال خانلو و خلیفه لو، تاسیس مدرسه عباسی اونگوت به همت روسای طایفه قوجابگلو، تاسیس مدرسه در روستاهای بئل داشی و دیزده به همت روسای طایفه آراللو، تاسیس مدرسه درروستای وان به همت رئیس طایفه مورانلو، تاسیس مدرسه در روستاهای زینگیر و آلایله به همت رئیس طایفه خلیفه لو، تاسیس مدرسه در روستای تپه به همت رئیس طایفه دراغاردالو، تاسیس مدرسه در روستای حمزه خانلو به همت افراد سرشناس طایفه مددلو و... نمونه ای از تلاش روسای طوایف منطقه برای گسترش علم و دانش در منطقه بوده است.
غیر از اینها دهها نفر از افراد علاقمند به گسترش علم و دانش در تاسیس مدارس منطقه نقش داشته اند و بسیاری هم بوده اند كه در كارهای فرهنگی مخصوصا در شهر كوچك آنروز گئرمی مغان همیشه پیشقدم بوده اند كه از جمله این افراد می توان مرحوم میرحمدالله ربطی، مرحوم میر باخاص موسوی، مرحوم میرزا محسن صدیقی، حاج عباس حضرتی، حاج دیوان ناظمی، حاج عسگر ناموران، حاج اسماعیل سلیمی، حاج جعفر نخستین، حاج حسینقلی شهیم، حاج حسن توكلی، حسن حیدری و... را نام برد.






سون یازیلار

گئرمي نيوز فرق‌لي بير وئبلاگ يئني نسليميز اوچون *** گرمي نيوز وبلاگي متفاوت براي نسل جديد

گرمي نيوز، فرق‌لي باخيش